به گزارش شهرآرانیوز؛ اگرچه شیعه روزهای شادی و جشن بسیاری دارد و خیلی از روزهای سال در تقویم شیعی، نام «عید» به خود گرفته، درمیان همه آنها، نیمهشعبان و جشن و سرورش فرق میکند؛ چون یادمان میآورد ما عزیز غایبی داریم که اگرچه ما از او غافلیم و همین غفلت سبب غیبتش شده، او حواسش به ما هست و همیشه و همهجا هوایمان را دارد. به این مناسبت با حجتالاسلاموالمسلمین علی نظریمنفرد، استاد سطوح عالی حوزه علمیه و کارشناس برنامه «سمت خدا» گفتوگو کردهایم.
در ارتباط با اهمیت جشنهای نیمه شعبان باید توجه کرد که این جشنها یادآور وجود مقدس امامی است که قرار است جهان را بعداز آنکه پُر از ظلم و جور میشود، آباد و به عدالت مزین کند؛ لذا این جشنها باتوجهبه آموزههای دینی، مصداق عمل صالح است که یاد و نام منجی آخرالزمان را زنده نگه میدارد؛ منجیای که خدا و قرآن نهفقط به شیعیان و مسلمانان، بلکه به همه بشریت، آمدنش را وعده دادهاند و با ظهور ایشان، سرمای ظلم، بیعدالتی، فقر و نابسامانی از دنیا میرود و جای آن را گرمای عدالت، مهربانی و فضیلتهای اخلاقی میگیرد.
از امامرضا (ع) نقل است که به ابنشبیب فرمودند: «شیعیان ما شاد به شادی ما و محزون و غمگین از غم و حُزن ما هستند»؛ شیعه، چون پیرو است باید عامل به این روایت باشد. شعبان ماه شادی اهلبیت (ع) است. در ابتدای آن، ولادت امامحسین (ع)، حضرتعباس (ع) و امامسجاد (ع)، در یازدهم آن ماه، ولادت حضرتعلیاکبر (ع) و در نیمه شعبان، ولادت قطب عالم امکان، حضرت صاحبالزمان (عج) واقع شده که سراسر شادی و نور و سرور است و از نشانههای شیعه، آن است که در این ایام شاد باشد و این شادی را بروز دهد.
از جلوههای شادی شیعیان در ماه شعبان، شرکت در جشنهای ولادت امامعصر (عج) است. هم عقل حکم میکند که انسان در مراسم بزرگداشت و تعظیمِ یاد و نام امامی که منتظر او برای اقامه عدل و داد است، شرکت کند، هم شرع و دین، ما را به انتظار برای آمدنش توصیه کردهاند که یکی از جلوههای این انتظار و چشمبهراهی، برگزاری و شرکت در جشنهای نیمهشعبان است و اینکه بگوییم چقدر علاقهمند به ظهورشان و مشتاق درک حکومت جهانی ایشان هستیم.
ارتباط با امامعصر (عج) انواع و راههایی دارد؛ یکی ازطریق خواب و رؤیا، دیگری تشرفات حضوری و دیدار ایشان در بیداری. اما مهمترین نوع ارتباط، آن است که در سایه عمل و اعتقاد قلبی و اخلاقی با حضرت حجت (عج) ایجاد شود. در روایات آمده است که در قیامت، هرگروه از مردم با رهبر و پیشوا و امام خود محشور میشود؛ ما شیعیانِ عصر غیبت که حضرت حجت (عج) را امام خود میدانیم، باید با حضرت ارتباط داشته باشیم که راه آن، اعتقاد و باور قلبی و عمل است.
بنابر روایات، انتظار فرج، افضل اعمال است؛ یعنی صرفا حالت روحی، قلبی و عاطفی نیست. انتظار یعنی انسان خود را برای آینده بسیار مهم تاریخ آماده کند. همانطورکه وقتی منتظر مهمان هستیم، آماده میشویم و مقدمات پذیرایی را فراهم میکنیم، اولین شرط برای زمینهسازی ظهور و آمدن حضرت ولیعصر (عج) این است که با ایشان سنخیت و هماهنگی پیدا کنیم. این سنخیت، امامزمان (عج) را از ما راضی میکند و ما را در صف منتظران واقعی قرار میدهد و ابعاد اعتقادی، اخلاقی و عملی دارد.
شاید برخی بپرسند فایده ارتباط و انس با امام غایب برای ما چیست. در پاسخ باید گفت ارتباط با حضرت ولیعصر (عج) به ما آرامش میدهد. انسان وقتی از راههای قلبی، عملی و اخلاقی توانست با اماممهدی (عج) ارتباط بگیرد، به آرامش میرسد و در مسیر حضرت حرکت و رضای امام را کسب میکند؛ در وصف حضرتمهدی (عج) گفته شده است: «بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء»؛ ارتباط با امامی که چنین تأثیری در عالم دارد، خیرات و برکات بیمثال نصیب انسان میکند.
از اعمال توصیهشده این ایام، احیای شب نیمه شعبان است که مصداق تعظیم شعائرا... است و قرآن به آن تصریح میکند و آن را نشانه تقوا و ایمان میداند؛ «وَمَن یُعَظِّم شَعَـائِرَ ٱللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقوَىٱلقُلُوبِ» (حج، ۳۲)؛ این احیا از جلوههای تعظیم شعائر الهی و جلوه ایمان و دینداری است؛ از سوی دیگر، نسلها باید بدانند ما منتظر چه اتفاق بزرگی در عالم هستیم. در برخی روایات آمده است که وقتی امامزمان (عج) میآید، خیلی از مردم، ایشان را فراموش کردهاند. آیینها و مناسک نیمه شعبان بهویژه برای نسلهای جوان تذکر است تا بدانند امام حی است و در زمانی میآید و این شخصیت را تداعی و تثبیت میکند.
بهترین هدیه برای امامعصر (عج) دعا است؛ دعاهایی در کتابهایی همچون «مکیالالمکارم» توصیه شده که مداومت بر آنها در امر ظهور مؤثر است؛ اینکه انسان از خدا برای خود بخواهد در این شرایط زمانی، ظرف قلبیاش از آلودگیها حفظ شود و آن مصلح جهانی بیاید، همان کسی که خدا او را به امتها وعده داده است. باید هم دعا کرد، هم زمینهسازی با راههایی همچون خودسازی و تقوا و کسب رضایت حضرت که این بهترین هدیه و صله برای حضرت حجت (عج) است.
از وظایف منتظران برای فرج و ظهور امامعصر (عج) دعاست؛ دعای از عمق جان و مبتنیبر باور برای تحقق خواسته الهی. در روایت از اماممهدی (عج) روایت شده است: «برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید که گشایش شما در فرج است.» فرج یعنی عبور از سختیها و رسیدن از عسر به یسر. دعا برای فرج به انسان نوید میدهد که این انتظار به سر خواهد آمد و روزی بعداز سختیها و بحرانها، طعم آسانی و آرامش واقعی را میچشیم. اساسا انتظار فرج و دعا برای ظهور، از اندوه و ناراحتی انسان کم میکند و به او برای نجات از وضعیت کنونی امید و انگیزه میدهد.